Προς
Υπουργό Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή
Αναπλ. Υπουργό Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κ. Ανδρέας Ξανθός
Αναπλ. Υπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κ. Δημ. Στρατούλη
Γεν. Γραμματέα Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κ. Σπ. Κοκκινάκης
Αθήνα, 09/02/2015
Αξιότιμοι κύριοι,
Συγχαρητήρια για την ανάληψη της ευαίσθητης και δύσκολης θέσης της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας.
Ταυτόχρονα με τις καλύτερες ευχές μας για επιτυχία του έργου σας , σας ευχόμαστε καλή δύναμη, υγεία και καλό κουράγιο μιας και αυτό το Υπουργείο διαχειρίζεται την υγεία του Έλληνα πολίτη, αλλά έχει και την εποπτεία της επιστημονικής ιατροφαρμακευτικής κοινότητας.
Η Ένωση μας εκπροσωπεί τους ιατρούς Βιοπαθολόγους ελεύθερους επαγγελματίες, που δραστηριοποιούνται από τη μια άκρη της Ελλάδας ως την άλλη και βρίσκονται διαθέσιμοι με τα εργαστήρια τους ακόμα και στο πιο μικρό χωριό της χώρας μας. Είμαστε ιδιώτες ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν εξαρτώμαστε από "επενδυτικά" ή άλλα οικονομικά συμφέροντα και το μονό μας πιστοποιητικό είναι η επιστημονική μας επάρκεια.
Η πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, ο τρόπος που αντιμετώπισαν τον κλάδο μας καθώς και οι αυταρχικές και μνημονιακές τους επιλογές οδήγησαν 3.500 εργαστήρια κάτω από το όριο της επιβίωσης τους . Σας θυμίζουμε τα claw back και τα rebate που κυμάνθηκαν από το 45-55 % του τζίρου μας με αντισυμβατικό και αυταρχικό τρόπο, όπως επίσης και τα οφειλόμενα των περασμένων χρόνων. Αναφερόμαστε σε ιατρικές εργαστηριακές εξετάσεις που έχουν εκτελεσθεί, προκειμένου να εξυπηρετηθούν όλοι οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ, εργασία που περιλαμβάνει έξοδα αντιδραστηρίων, προσωπικού , δανείων, leasing κ.τ.λ. και που ανταποκριθήκαμε στο ακέραιο . Επίσης, να σας θυμίσουμε τις απειλητικές και εκβιαστικές συμπεριφορές, που δεχθήκαμε, προκαλώντας φόβο και ανασφάλεια στα μέλη μας, ώστε να μην μπορέσουν να αντιδράσουν σε αυτές τις παράνομες, αντισυμβατικές και μνημονιακές πολιτικές επιλογές.
Είχαμε την ευκαιρία να σας εκθέσουμε αυτά τα προβλήματα αναλυτικά όσο ήσασταν στην αντιπολίτευση και ομολογούμε ότι το ενδιαφέρον σας ήταν χαρακτηριστικό και σημαντικό.
Θεωρώντας ότι ήρθε η ώρα της αποκατάστασης της νομιμότητας, της δημοκρατίας, αλλά και της δικαιοσύνης, είμαστε στη διάθεση σας για μια παραγωγική και σωστή συνεργασία, που θα οδηγήσει σε:
1. Αναμόρφωση του προϋπολογισμού στις πραγματικές ανάγκες των ασφαλισμένων
2. Δίκαιη διαχείριση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ, χωρίς μεταχρονολογημένα κουρέματα, αλλά με συμβατικές διαδικασίες και κανόνες που θα τηρούμε όλοι οι εμπλεκόμενοι.
3. Καταπολέμηση της διαφθοράς στο χώρο μας. Είμαστε στη διάθεση σας, για να σας εξηγήσουμε τις προτάσεις μας για την δημιουργία αξιόπιστων ελέγχων, αλλά και την θέσπιση κανόνων που θα αποτρέψουν οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά. Θεωρούμε ότι μπορούμε να βοηθήσουμε καταλυτικά ώστε να δοθεί ένα τέλος «πάρτυ» που χρόνια τώρα κάποιοι ανέχονται και κάποιοι επωφελούνται εις βάρος του Έλληνα πολίτη ασφαλισμένου.
Θεωρώντας σημαντική και αναγκαία την άμεση συνάντηση μας μαζί σας, θεωρώντας ότι μπορούμε να είμαστε θετικοί σύμβουλοι στα ζητήματα του κλάδου μας και βέβαια θεωρώντας ότι κοινός μας στόχος είναι η καταπολέμηση της διαφθοράς, η προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε όλους τους πολίτες της χώρας μας, αλλά και η αξιοπρεπής άσκηση του λειτουργήματος μας.
Είμαστε στη διάθεση σας.
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Κ. Μπεντεβής Μ. Παπακωνσταντίνου
Προς την Πανελλήνια Ένωση Εργαστηριακών Γιατρών Βιοπαθολόγων Κυτταρολόγων Παθολογοανατόμων
Αναγνωρίζουμε τις οικονομικές ζημιές που υπέστησαν κυρίως οι αυτοαπασχολούμενοι εργαστηριακοί γιατροί των σχετικών ειδικοτήτων της Ένωσής σας τα τελευταία χρόνια. Επίσης κατανοούμε μια σειρά προβλήματα που θίγετε στις ερωτήσεις σας και για τα οποία ζητάτε τη θέση του Κόμματος μας όπως: η διαφθορά στο χώρο των διαγνωστικών εξετάσεων, η χρηματοδότηση για διαγνωστικές εξετάσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ, οι συμβάσεις των εργαστηριακών γιατρών με τον ΕΟΠΥΥ, η ανακοστολόγηση των εργαστηριακών εξετάσεων, τα ανώτατα όρια και πλαφόν ανά πάροχο, οι περιορισμοί στη συνταγογράφηση.
Όλα αυτά -το καθένα ξεχωριστά και όλα μαζί ως σύνολο - αλλά και οι περικοπές σε παροχές υγείας και φάρμακα, τα περιοριστικού χαρακτήρα ιατρικά πρωτόκολλα και κατευθυντήριες οδηγίες, αποτελούν κρίκους στην αλυσίδα των αντιλαϊκών μέτρων που υπηρετούν το διακηρυγμένο στόχο ΕΕ και συγκυβέρνησης για μείωση του «μη μισθολογικού κόστους». Ο στόχος αυτός αποσκοπεί από τη μία να διαμορφώνονται ακόμα πιο «φθηνοί» εργαζόμενοι και από την άλλη να εξασφαλίζεται η δυνατότητα πολύμορφης κρατικής στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, και όχι των αυτοαπασχολούμενων εργαστηριακών γιατρών. Εντάσσονται στη στρατηγική της ανάπτυξης που έχει κριτήριο την ανταγωνιστικότητα και την καπιταλιστική κερδοφορία.
Είναι η πρακτική εφαρμογή του επίσης διακηρυγμένου στόχου της ΕΕ, της συγκυβέρνησης, αλλά και όλων των κομμάτων που δεν αμφισβητούν την ανάπτυξη με μοχλό τα μονοπώλια και τα κέρδη τους, όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ, για «ελάχιστο πακέτο παροχών», έτσι όπως το επιτάσσει η απαρέγκλιτη εφαρμογή της «δημοσιονομικής πειθαρχίας», των πετσοκομμένων «κλειστών και ισοσκελισμένων» προϋπολογισμών του κράτους και των δημόσιων μονάδων υγείας.
Η πολιτική και τα μέτρα αυτά δεν αποτελούν «ελληνικό φαινόμενο», αλλά εφαρμόζονται – με τη μία ή την άλλη παραλλαγή - ενιαία σε όλες τις χώρες της ΕΕ, ανεξάρτητα από την ύπαρξη μνημονίων, ύψους του κρατικού χρέους κ.λπ.
Για αυτό το ΚΚΕ επισημαίνει ότι όσο είναι παρόντες όλοι αυτοί οι παράγοντες, οι δεσμεύσεις και το αντιλαϊκό πλαίσιο της ΕΕ - εντός του οποίου είναι και η συνθήκη Bolkenstein που έχετε εναποθέσει τις ελπίδες σας όπως φαίνεται στην αναφορά σας - θα είναι παρούσα και η πληθώρα των αντιλαϊκών νόμων που χτυπάνε τους μισθωτούς και τους αυτοαπασχολούμενους, τους μικροεπαγγελματίες και στο χώρο της υγείας. Αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί ανεξάρτητα από την όποια «συνταγή» κι αν εφαρμοστεί, από όποια κυβέρνηση κι αν προκύψει μετά τις εκλογές αφού θα κινείται εντός των δεσμεύσεων και πλαισίων των ιμπεριαλιστικών οργανισμών (ΕΕ, ΟΟΣΑ κλπ)
Το ΚΚΕ είναι ριζικά αντίθετο στην εφαρμογή οποιασδήποτε μορφής περιορισμών στη συνταγογράφηση, πλαφόν ανά πάροχο, κατώτατων ορίων στις διαγνωστικές εξετάσεις όπως επίσης και στην πληρωμή από τους ασθενείς για ιατρικές και διαγνωστικές εξετάσεις , όπως και για φάρμακα και γενικότερα με ό,τι σχετίζεται με την πρόληψη, θεραπεία, αποκατάσταση της υγείας.
Για αυτό όλα αυτά τα αντιλαϊκά μέτρα τα καταψήφισε στο Κοινοβούλιο.
Κριτήριο για εμάς είναι η ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών με πλήρεις, ποιοτικές και δωρεάν υπηρεσίες υγείας για όλους ανεξαιρέτως, χωρίς όρους, προϋποθέσεις, πλαφόν και όρια.
Μοναδικό επίσης κριτήριο στην άσκηση του ιατρικού έργου, τμήμα του οποίου αποτελεί και η συνταγογράφηση πρέπει να είναι η επιστημονική γνώση και κρίση του γιατρού και όχι το πόσο «κοστίζει» για τα μονοπώλια και το κράτος τους.
Όσον αφορά τα φαινόμενα διαφθοράς, στα οποία αναφέρεστε και τα οποία είναι υπαρκτά και στον κλάδο της υγείας επισημαίνουμε τα εξής:
Είμαστε σύμφωνοι και στηρίζουμε κάθε προσπάθεια ελέγχου και καταπολέμησης αυτών, επιβολής ποινών, κυρώσεων κ.λπ.
Ωστόσο θεωρούμε ότι η αντικειμενική βάση αυτών, πάνω στην οποία γεννιούνται και αναπαράγονται είναι ο ανταγωνισμός, το κυνήγι του κέρδους, η επιχειρηματική δράση στον τομέα της Υγείας. Μόνο η εξάλειψη αυτών μπορεί να καταπολεμήσει ουσιαστικά τέτοιου είδους φαινόμενα. Γι΄ αυτό άλλωστε τα μέτρα που πήραν όλες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις δε μπόρεσαν να αντιμετωπίσουν το συγκεκριμένο πρόβλημα.
Επίσης καταψηφίσαμε και αντιπαλέψαμε το σύνολο των μέτρων που θίγουν τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα των γιατρών και των άλλων εργαζομένων στο χώρο της Υγείας.
Στα πλαίσια αυτά υποστηρίξαμε την αποπληρωμή του συνόλου των χρωστούμενων οφειλών στους αυτοαπασχολούμενους γιατρούς από το κράτος, την πλήρη και έγκαιρη πληρωμή για τις εργασίες τους, τη δυνατότητα συμψηφισμού των χρεών μεταξύ κράτους και αυτοαπασχολούμενων γιατρών.
Διεκδικούμε ικανοποιητικούς μισθούς για τους μισθωτούς γιατρούς, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, αφορολόγητο οικογενειακό εισόδημα στο ύψος των 40.000 ευρώ κι επιπλέον 5.000 ευρώ για κάθε παιδί σε μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους.
Το ΚΚΕ διεκδικεί και παλεύει σταθερά και αταλάντευτα για ένα αποκλειστικά κρατικό και απολύτως δωρεάν σύστημα Υγείας, πλήρως και αποκλειστικά χρηματοδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πανελλαδικά αναπτυγμένο και πλήρως εξοπλισμένο σε όλες τις βαθμίδες του, με μαζικές προσλήψεις προσωπικού όλων των ειδικοτήτων, μόνιμης, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, με πλήρη εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα. Με κατάργηση κάθε μορφής επιχειρηματικής δραστηριότητας, κατάργηση των εισφορών των εργαζομένων στον κλάδο Υγείας, των άμεσων και έμμεσων πληρωμών, των χαρατσιών, των πλαφόν και των ορίων σε φάρμακα και εξετάσεις.
Σε αυτό το σύστημα μπορούν να ενταχθούν όλοι οι εργαζόμενοι επιστήμονες και οι αυτοαπασχολούμενοι γιατροί, κατοχυρώνοντας στην πράξη την επαγγελματική τους εξασφάλιση και επιστημονική εξέλιξη, χωρίς την επιχειρηματική δράση και τον ανταγωνισμό, από τον οποίο τελικά ωφελημένοι βγαίνουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, τα μονοπώλια, σε βάρος των μισθωτών και των αυτοαπασχολούμενων στην Υγεία.
Για αυτό και οι αυτοαπασχολούμενοι γιατροί έχουν συμφέρον από έναν άλλο τρόπο οργάνωσης και ανάπτυξης του συστήματος Υγείας, χωρίς επιχειρηματικούς ομίλους, στο οποίο θα κατοχυρώνονται τόσο οι λαϊκές ανάγκες για ποιοτικές και δωρεάν υπηρεσίες υγείας προς όλους ανεξαιρέτως, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, όσο και τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα των ίδιων των γιατρών.
Η αποφασιστική ενίσχυση του ΚΚΕ με την ψήφο σας στις 25 Γενάρη αποτελεί απαραίτητο όρο για να μπει φραγμός στην αντιλαϊκή λαίλαπα, να ανοίξει ο δρόμος για ριζικές αλλαγές σε φιλολαϊκή κατεύθυνση. Να ενισχυθεί η λαϊκή αντιπολίτευση μέσα κι έξω από τη Βουλή, να ενισχυθεί η πάλη για μονομερή διαγραφή του χρέους, αποδέσμευση από την ΕΕ και κοινωνικοποίηση των επιχειρηματικών ομίλων.
Να γίνει ο λαός πρωταγωνιστής των εξελίξεων για τη δική του εξουσία.
20 Ιανουαρίου 2015
Τμήμα Υγείας – Πρόνοιας
της ΚΕ του ΚΚΕ
Αθήνα, 22/01/2015
Παρακαλούμε όπως μας απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις, τοποθετούμενοι δημόσια προκειμένου να ενημερωθούν οι εργαστηριακοί ιατροί τους οποίους εκπροσωπεί η Ένωσή μας, σχετικά με το πολιτικό σας πρόγραμμα και πιο συγκεκριμένα όσον αφορά στο χώρο της Υγείας.
Επειδή οι μέχρι τώρα πολιτικές έχουν επιφέρει τεράστιες ζημίες στους συναδέλφους μας και ο συγκεκριμένος κλάδος βρίσκεται κάτω από τα όρια της επιβίωσης σας παρακαλούμε να μας απαντήσετε στις παρακάτω
Ερωτήσεις :
1) Ποιους μηχανισμούς θα εφαρμόσετε για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο χώρο των διαγνωστικών εξετάσεων;
Το ΠΟΤΑΜΙ στο Πρόγραμμά του προβλέπει την άμεση και συνολική ψηφιοποίηση όλων των οικονομικών και ιατρικών συναλλαγών μεταξύ αρρώστου και συστήματος Υγείας. Στο πλαίσιο αυτό θα αντιμετωπισθεί ριζικά και η διαφθορά.
2) Ποιο ποσοστό του Α.Ε.Π. θα διαθέσετε για διαγνωστικές εξετάσεις και εάν θα είναι προσαρμοσμένο στα κατώτερα όρια που προβλέπει ο Ο.Ο.Σ.Α.;
Δεν είναι δόκιμη η αναφορά σε % του ΑΕΠ. Αντ’ αυτού, θυμίζουμε ότι ο ένας από τους 4 «πυλώνες» του Προγράμματός μας αναφέρεται στη Πρόληψη και ειδικότερα σε ένα 3τές Πρόγραμμα Αντιμετώπισης της αναμενόμενης «Βόμβας Νοσηρότητας», ύψους € 1 δις, σημαντικό μέρος του οποίου θα είναι οι διαγνωστικές εξετάσεις.
3) Ποια θα είναι η πολιτική σας όσον αφορά στις συμβάσεις των εργαστηριακών ιατρών με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.;
Ο ΕΟΠΥΥ θα συμβάλλεται με βάση Τιμολόγιο που θα ισχύει για τους Ελεύθερους Επαγγελματίες ιατρούς και θα ανανεώνεται ετησίως.
4) Προτίθεστε να εφαρμόσετε ανώτατα οικονομικά όρια ανά πάροχο (plafond) και με ποια κριτήρια;
Προφανώς, η οικονομική διάσταση της παροχής υπηρεσιών δεν θα είναι «ανοικτή προς τα πάνω». Τις λεπτομέρειες θα συζητήσουν ο ΕΟΠΥΥ και τα Επαγγελματικά Όργανα.
5) Προτίθεστε να εφαρμόσετε τους περιορισμούς της συνταγογράφησης που περιλαμβάνονται στο Φ.Ε.Κ. 2243/Β’/18-08-2014;
Θα επανεξετάσουμε όλες τις ρυθμίσεις που έγιναν για όλους τους ελευθεροεπαγγελματίες στο διάστημα 2012-2014. Έχουν υπάρξει αστοχίες που θα επανεξεταστούν.
6) Περιλαμβάνεται στην πολιτική σας ατζέντα η ανακοστολόγηση των εργαστηριακών εξετάσεων, που έχουν καθηλωθεί από το 1991 και με ποια κριτήρια;
Προφανώς Ναι. Το ΠΟΤΑΜΙ είναι ένα σύγχρονο κόμμα που θέλει να «τα αλλάξει όλα, χωρίς να γκρεμίσει τη χώρα».
7) Ως συμβούλους στο Υπουργείο Υγείας προτίθεστε να ορίσετε τους επίσημους εκπροσώπους μας (Π.Ι.Σ., Ιατρικοί Σύλλογοι, Ενώσεις) ή θα επιτρέψετε στους εκάστοτε «σοφούς» να συμβουλεύουν και να οδηγούν το σύστημα;
Οι θεσμικοί Σύμβουλοι του κάθε Υπουργού οφείλουν να είναι οι επίσημοι εκπρόσωποι. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει και ότι οι ίδιοι «νομοθετούν». Το έργο του Υπουργού, όπως λέει και η λέξη, είναι να «υπηρετεί» το συμφέρον της Κοινωνίας, συνολικά.
8) Προτίθεστε να σεβαστείτε τα δύο Ευρωπαϊκά δόγματα σχετικά με την Υγεία,
Α) Ελεύθερη επιλογή ιατρού και Β) Αποζημίωση κατά πράξη και περίπτωση;
Αυτά δεν είναι τα μόνα «δόγματα» που θα καθορίσουν τη Πολιτική Υγείας του Ποταμιού. Όμως, το ΠΟΤΑΜΙ είναι το μόνο αυστηρά Ευρωπαϊκό Κόμμα και θα σεβαστεί όλες τις αρχές που εκπορεύονται από το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο.
9) Προτίθεστε να εφαρμόσετε την ΣΥΝΘΗΚΗ BOLKENSTEIN που αποσυνδέει την ΥΓΕΙΑ από τους κανόνες της Ελεύθερης Αγοράς και αν ναι, ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεστε να λάβετε προς τούτο;
Ισχύει η απάντηση στο 8) παραπάνω.
Αθήνα, 12/01/2015
Προς
Τομέα Υγείας όλων των κομμάτων υποψηφίων στις εκλογές της 25/01/2015
Παρακαλούμε όπως μας απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις, τοποθετούμενοι δημόσια προκειμένου να ενημερωθούν οι εργαστηριακοί ιατροί τους οποίους εκπροσωπεί η Ένωσή μας, σχετικά με το πολιτικό σας πρόγραμμα και πιο συγκεκριμένα όσον αφορά στο χώρο της Υγείας.
Επειδή οι μέχρι τώρα πολιτικές έχουν επιφέρει τεράστιες ζημίες στους συναδέλφους μας και ο συγκεκριμένος κλάδος βρίσκεται κάτω από τα όρια της επιβίωσης σας παρακαλούμε να μας απαντήσετε στις παρακάτω
Ερωτήσεις :
1) Ποιους μηχανισμούς θα εφαρμόσετε για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο χώρο των διαγνωστικών εξετάσεων;
2) Ποιο ποσοστό του Α.Ε.Π. θα διαθέσετε για διαγνωστικές εξετάσεις και εάν θα είναι προσαρμοσμένο στα κατώτερα όρια που προβλέπει ο Ο.Ο.Σ.Α.;
3) Ποια θα είναι η πολιτική σας όσον αφορά στις συμβάσεις των εργαστηριακών ιατρών με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.;
4) Προτίθεστε να εφαρμόσετε ανώτατα οικονομικά όρια ανά πάροχο (plafond) και με ποια κριτήρια;
5) Προτίθεστε να εφαρμόσετε τους περιορισμούς της συνταγογράφησης που περιλαμβάνονται στο Φ.Ε.Κ. 2243/Β’/18-08-2014;
6) Περιλαμβάνεται στην πολιτική σας ατζέντα η ανακοστολόγηση των εργαστηριακών εξετάσεων, που έχουν καθηλωθεί από το 1991 και με ποια κριτήρια;
7) Ως συμβούλους στο Υπουργείο Υγείας προτίθεστε να ορίσετε τους επίσημους εκπροσώπους μας (Π.Ι.Σ., Ιατρικοί Σύλλογοι, Ενώσεις) ή θα επιτρέψετε στους εκάστοτε «σοφούς» να συμβουλεύουν και να οδηγούν το σύστημα;
8) Προτίθεστε να σεβαστείτε τα δύο Ευρωπαϊκά δόγματα σχετικά με την Υγεία,
Α) Ελεύθερη επιλογή ιατρού και Β) Αποζημίωση κατά πράξη και περίπτωση;
9) Προτίθεστε να εφαρμόσετε την ΣΥΝΘΗΚΗ BOLKENSTEIN που αποσυνδέει την ΥΓΕΙΑ από τους κανόνες της Ελεύθερης Αγοράς και αν ναι, ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεστε να λάβετε προς τούτο;
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Κ. Μπεντεβής Μ. Παπακωνσταντίνου
Αθήνα, 05/01/2015
Προς
Πρόεδρο Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ. Δ. Κοντό και
Τα μέλη του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Κοινοποίηση
Υπ. Υγείας, κ. Μ. Βορίδη
Πρόεδρο Π.Ι.Σ., κ. Μ. Βλασταράκο
Όλους τους Ιατρικούς Συλλόγους της χώρας
Παρακαλούμε, όπως μας ενημερώσετε άμεσα, ώστε να διαφυλάξουμε τα μέλη μας, εργαστηριακούς ιατρούς, από περιττές ζημίες και καταστροφικά claw back, για τα εξής:
1. Εάν από 1/1/2015 θα ισχύει το πλαφόν, όπως αυτό ορίστηκε στις 10 Δεκεμβρίου 2014 και αν αυτό έχει τροποποιηθεί να μας το κοινοποιήσετε το συντομότερο δυνατόν, για την αποφυγή άσκοπων υπερβάσεων που θα εκτροχιάσουν τον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ και θα επιφέρουν ζημίες στα ιατρεία μας
2. Ύστερα από τη συνάντηση που είχαμε με τον Υπουργό Υγείας στις 19/12/2014 και όπως αναφέρει και το σχετικό δελτίο τύπου του Υπουργείου, ο Υπουργός κ. Μ. Βορίδης μας διαβεβαίωσε ότι από τις αρχές του έτους θα εφαρμοστούν οι συνταγογραφικοί περιορισμοί, όπως αυτοί ορίζονται στο ΦΕΚ 2243-18/8/14. Είστε σε θέση να μας προσδιορίσετε πότε ακριβώς θα είναι έτοιμο το μηχανογραφικό σας σύστημα για την εφαρμογή αυτών των περιορισμών, προκειμένου να προστατευτεί ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ από επίδοξους διαφθορείς?
3. Τι προτίθεστε να πράξετε τελικά με το πλαφόν όσον αφορά στους νέους συναδέλφους, περιοχές που αυτό δεν έχει οριστεί και συναδέλφους που για ιδιαίτερους λόγους έχουν ζητήσει επαναπροσδιορισμό του ανώτατου μηνιαίου ατομικού τους ορίου?
Επιφυλασσόμενοι για κάθε νόμιμο δικαίωμα μας,
Αναμένουμε να μας προσδιορίσετε την ημερομηνία επείγουσας συνάντησής μας, ύστερα και από την τηλεφωνική παρέμβαση του Υπουργού Υγείας, για τη σύσταση επιτροπής ελέγχου κατά της διαφθοράς στο χώρο μας.
Σας ευχόμαστε καλή χρονιά γεμάτη υγεία!
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Κ. Μπεντεβής Μ. Παπακωνσταντίνου
Αγαπητοί συνάδελφοι
Προκειμένου να εκδώσετε τα Πιστωτικά Τιμολόγια για τα Rebate και Claw back του 2013 και Α' εξαμήνου του 2014 συμβουλευτείτε τους λογιστές σας, προς διευκόλυνση των οποίων σας παραθέτουμε την αντίστοιχη ΠΟΛ 1191 του Υπουργείου Οικονομικών.
ΠΟΛ.1191/12.8.2014
Φορολογική μεταχείριση των ποσών επιστροφής κατ' εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back) και του κλιμακούμενου ποσοστού επί των οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ (rebate), από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 100 του ν. 4172/2013.
Κατηγορία: Φορολογία Εισοδήματος
Αθήνα, 12 Αυγούστου 2014
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
1. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛ. ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ: Α', Β'
2. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΑ: Α', Β'
3. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΠΑ
ΤΜΗΜΑΤΑ: Α', Β '
Ταχ. Δ/νση: :Κ. Σερβίας 10
Ταχ.Κώδικας:101 84 ΑΘΗΝΑ
Τηλέφωνο 210-3375312
ΦΑΞ: 210-3375001
ΠΟΛ 1191/2014
ΘΕΜΑ: Φορολογική μεταχείριση των ποσών επιστροφής κατ' εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back) και του κλιμακούμενου ποσοστού επί των οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ (rebate), από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 100 του ν. 4172/2013.
Με αφορμή ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας, αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Α. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ
1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 30 του ν.2238/1994 όπως αυτές ίσχυαν πριν από την κατάργησή τους με το ν.4172/2013 και εφαρμοζόνταν για φορολογικά έτη που άρχισαν πριν την 1.01.2014, ως ακαθάριστο εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις λαμβάνεται το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων από τις κάθε είδους εμπορικές συναλλαγές.
2. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 2238/1994, ορίζεται ότι χρόνος κτήσης του εισοδήματος από υπηρεσίες ελευθέριου επαγγέλματος θεωρείται ο χρόνος κατά τον οποίο παρασχέθηκαν οι υπηρεσίες από τον ελεύθερο επαγγελματία. Όταν πρόκειται για παροχή υπηρεσίας διαρκείας, χρόνος απόκτησης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος που καθίσταται απαιτητό κάθε επί μέρους τμήμα της αμοιβής για το μέρος αυτό και την υπηρεσία που παρασχέθηκε. Κατ' εξαίρεση, για τους ελεύθερους επαγγελματίες που αποκτούν εισόδημα από παροχή υπηρεσιών στο Δημόσιο και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), χρόνος κτήσης του εισοδήματός τους θεωρείται ο χρόνος είσπραξής του.
3. Εξάλλου, με τις διατάξεις της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 105 του ν.2238/1994 ορίζεται ότι ως ακαθάριστο εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις λαμβάνεται το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων από τις κάθε είδους εμπορικές συναλλαγές.
4. Επίσης, με τις διατάξεις της περ. α' του άρθρου 102 του ν. 2238/1994, ορίζεται ότι ο φόρος επιβάλλεται κάθε οικονομικό έτος στο συνολικό καθαρό εισόδημα από κάθε πηγή, που αποκτάται κατά τη διαχειριστική περίοδο η οποία λήγει μέσα στο διάστημα από 1η Αυγούστου του προηγούμενου ημερολογιακού έτους μέχρι τις 31 Ιουλίου του οικείου οικονομικού έτους.
Οι πιο πάνω διατάξεις καθιερώνουν την αρχή της αυτοτέλειας των χρήσεων. Σύμφωνα με την αρχή αυτή, κάθε χρήση είναι αυτοτελής και ανεξάρτητη από τις άλλες χρήσεις και δεν επιτρέπεται ο συμψηφισμός των αποτελεσμάτων αυτής με τα αποτελέσματα των προηγούμενων ή επόμενων χρήσεων.
Κατά συνέπεια, τα ακαθάριστα έσοδα και κέρδη κατατάσσονται και φορολογούνται στη χρήση κατά την οποία προέκυψαν και αποκτήθηκαν ανεξάρτητα του χρόνου κατά τον οποίο εισπράχθηκαν, και οι δαπάνες κατατάσσονται στη χρήση την οποία βαρύνουν και οι οποίες συμβάλλουν στην απόκτηση εισοδήματος (π.21503/139/1958 εγκύκλιος του ν.δ. 3843/1958).
5. Από τη Διοίκηση έχει γίνει δεκτό ότι η έκπτωση που χορηγεί διαγνωστικό κέντρο στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εντός της διαχειριστικής περιόδου 2013 με την έκδοση σχετικού πιστωτικού τιμολογίου εντός αυτής, για υπηρεσίες υγείας που είχαν παρασχεθεί σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. κατά τις διαχειριστικές περιόδους 2010 και 2011, μειώνει τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης εντός της οποίας χορηγείται η εν λόγω έκπτωση με την έκδοση του σχετικού πιστωτικού τιμολογίου, ήτοι της χρήσης 2013 (σχετ. τα αριθ. Δ12Β 1090116 ΕΞ 2013/3.6.2013 και Δ12Β 1138837 ΕΞ 2013/11.9.2013 έγγραφά μας).
6. Με τις διατάξεις του άρθρου 100 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι η μηνιαία δαπάνη του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία και φυσικοθεραπείες που παρέχονται από συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1/12 των εγκεκριμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. που εγγράφονται στους οικείους Κωδικούς Αριθμούς Εξόδων (Κ.Α.Ε.). Το υπερβάλλον ποσό αναζητείται εκ μέρους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους των ανωτέρω υπηρεσιών υγείας. Το ανωτέρω ποσό υπολογίζεται σε εξαμηνιαία βάση, στη βάση της διαφοράς ανάμεσα στην προϋπολογισμένη και την πραγματική δαπάνη, μετά την αφαίρεση τυχόν επιστροφών (rebates), εκπτώσεων, και μη αποδεκτών δαπανών και καταβάλλεται από τους ως άνω συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, εντός μηνός από την πιστοποίησή του σε λογαριασμό τραπέζης που θα υποδείξει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Σε περίπτωση απράκτου παρελεύσεως της στο προηγούμενο εδάφιο προθεσμίας, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. διακόπτει τη σύμβαση του συμβεβλημένου παρόχου με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., για το χρονικό διάστημα μέχρι την καταβολή του οφειλόμενου από αυτόν (πάροχο) ποσού ή την είσπραξή του κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. (παρ.1).
Καθιερώνεται κλιμακούμενο ποσοστό επί των οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ για νοσηλεία, διαγνωστικές εξετάσεις και φυσικοθεραπείες των ασφαλισμένων του προς τους συμβεβλημένους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ιδιώτες παρόχους των ως άνω υπηρεσιών υγείας, υπέρ του Οργανισμού ως επιστροφή (rebate) για κάθε μήνα.
Το ποσό της επιστροφής που οφείλει ο πάροχος υπολογίζεται επί των νομίμων παραστατικών και συμψηφίζεται με το ποσό που οφείλει να καταβάλει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στον πάροχο, εντός του ίδιου ή και του προηγούμενου έτους. Οι διατάξεις του παρόντος τυγχάνουν εφαρμογής και επί των ισχυουσών συμβάσεων που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και των ιδιωτών παροχών υπηρεσιών υγείας. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας ορίζονται και μπορούν να αναπροσαρμόζονται και εξειδικεύονται τα ποσοστά της επιστροφής, η προοδευτική διαβάθμιση, κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διατάξεως, καθώς και περαιτέρω αναγκαία μέτρα και μηχανισμοί για την πιστή εκτέλεση και τήρηση του εγκεκριμένου ανά έτος, προϋπολογισμού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. (παρ.5).
7. Ενόψει των ανωτέρω, όταν τα παραπάνω ποσά επιστροφής κατ' εφαρμογή των παραγράφων 1 και 5 του άρθρου 100 του ν.4172/2013 μπορούν να προβλεφθούν στη χρήση που αφορούν, βαρύνουν τη χρήση αυτή, διαφορετικά θα μειώσουν τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης εντός της οποίας εκκαθαρίζονται και εκδίδονται τα σχετικά στοιχεία.
B. ΦΟΡΟΣ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ
1. Σύμφωνα με το άρθρο 19, παρ. 5, περ. α', του Κώδικα ΦΠΑ (ν.2859/2000), στη φορολογητέα αξία δεν περιλαμβάνονται οι χορηγούμενες στον αγοραστή ή το λήπτη εκπτώσεις, εφόσον αποδεικνύονται από στοιχεία, τα οποία εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν.
2. Συνεπώς, στις περιπτώσεις που οι υπηρεσίες του άρθρου 100 του ν. 4172/2013, που παρέχουν οι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ ιδιώτες πάροχοι υγείας, υπάγονται σε ΦΠΑ, το υπερβάλλον ποσό που αναζητείται εκ μέρους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 100 του ν. 4172/2013 καθώς και το ποσό επιστροφής (rebate) που οφείλουν στον ΕΟΠΥΥ οι συμβεβλημένοι με αυτόν ιδιώτες πάροχοι υπηρεσιών υγείας, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 100 του ιδίου ως άνω νόμου, συνιστά έκπτωση η οποία μειώνει τη φορολογητέα αξία, σύμφωνα με το άρθρο 19, παράγραφος 5, περίπτωση α' του Κώδικα ΦΠΑ. Η έκπτωση αυτή θα πρέπει να αποδεικνύεται με την έκδοση πιστωτικού τιμολογίου.
3. Το ποσό της παραπάνω έκπτωσης συμπεριλαμβάνει και τον αναλογούντα ΦΠΑ, κατά συνέπεια, για την έκδοση του πιστωτικού τιμολογίου, ο ΦΠΑ υπολογίζεται με εσωτερική υφαίρεση, χρησιμοποιώντας το συντελεστή ΦΠΑ που ισχύει κατά το χρόνο έκδοσης του πιστωτικού τιμολογίου, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1003/3.1.2011.
Γ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
1. Με τις διατάξεις της παραγράφου 13 του άρθρου 6 του Κ.Φ.Α.Σ., ορίζεται μεταξύ άλλων ότι, πιστωτικό τιμολόγιο εκδίδεται από τον εκδότη του τιμολογίου για τις επιστροφές και τις εκπτώσεις ή άλλες διαφορές εκτός του Φ.Π.Α., οι οποίες αναφέρονται σε προηγούμενες συναλλαγές.
Για τις περιπτώσεις αυτές, δεν ορίζεται ρητά χρόνος έκδοσης του πιστωτικού τιμολογίου, ωστόσο από τη δικαστηριακή νομολογία (ΣτΕ 1470/1989), καθώς και από τη διοικητική πρακτική, ο χρόνος αυτός θεωρείται ότι συμπίπτει με το χρόνο που γεννάται η υποχρέωση χορήγησης της έκπτωσης και καθίστανται βέβαια και εκκαθαρισμένα τα σχετικά ποσά.
2. Κατόπιν των ανωτέρω, καθώς και των όσων αναφέρονται στο κεφάλαιο Α' της παρούσας, για τα ποσά των εκπτώσεων που χορηγούνται από τους παρόχους υπηρεσιών υγείας προς τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., εκδίδονται πιστωτικά τιμολόγια τη χρήση εντός της οποίας εκκαθαρίζονται και χορηγούνται οι εν λόγω εκπτώσεις (π.χ. 2014), ανεξάρτητα εάν αφορούν συναλλαγές προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου (π.χ. 2013) κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 100 του ν. 4172/2013.
Σημειώνεται ότι, τα ως άνω πιστωτικά τιμολόγια θα περιληφθούν στις καταστάσεις φορολογικών στοιχείων πελατών - προμηθευτών που θα υποβληθούν εντός του έτους έκδοσης των πιστωτικών αυτών τιμολογίων, ανάλογα με την ημερομηνία έκδοσής τους, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι αφορούν έκπτωση για συναλλαγές προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου. Τα πιστωτικά αυτά τιμολόγια καταχωρούνται στα βιβλία της χρήσης εντός της οποίας εκδίδονται και ειδικότερα στο μήνα που εξεδόθησαν.
Ακριβές Αντίγραφο
Η Προϊσταμένη της Γραμματείας
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ
Αγαπητοί συνάδελφοι
Ύστερα από επικοινωνία μας με τον ΕΟΠΥΥ σας ενημερώνουμε τα ακόλουθα:
Ο ΕΟΠΥΥ δέχεται πιστωτικά τιμολόγια που αφορούν τις περικοπές του 2013 και Α’ εξαμήνου του 2014 λόγω Rebate και Claw back. Έτσι:
1) Σε συνεννόηση με τον λογιστή σας κόψτε δύο πιστωτικά τιμολόγια που να αφορούν τις περικοπές του 2013 και Α’ εξαμήνου του 2014.
2) Παραδώστε στις τοπικές υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ τα παραπάνω τιμολόγια μαζί με τα αντίστοιχα ενημερωτικά σημειώματα των ποσών από τον ΕΟΠΥΥ που βρίσκονται στα προσωπικά σας μηνύματα, προκειμένου οι εν λόγω περικοπές να εκπέσουν από τα εισοδήματα που θα δηλώσετε κατά την φορολογική σας δήλωση του 2015.
3) Τα τιμολόγια πρέπει να έχουν ημερομηνία έκδοσης το αργότερο μέχρι τις 31-12-14, μπορούν δε να κατατεθούν στον ΕΟΠΥΥ εντός των αρχών του Ιανουαρίου του 2015, καθόσον δεν έχει ακόμη ορισθεί καταληκτική ημερομηνία.
Σπεύσατε πάντως να τα καταθέσετε το συντομότερο δυνατόν.
Από το ΔΣ της ΠΕΕΒΙ
Αγαπητοί συνάδελφοι
Σήμερα Παρασκευή 19-12-14, έγινε συνάντηση του ΔΣ της ΠΕΕΒΙ με τον Υπουργό Υγειας κο Μ. Βορίδη.
Για να διαβάσετε το Δελτίο Τύπου που εξέδωσε το Υπουργείο Υγείας για την σχετική συνάντηση (ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ).
Ο Πρόεδρος Η Γ. Γραμματέας
Κ. Μπεντεβής Μ. Παπακωνσταντίνου