Αθήνα 29/03/2021
Α.Π. 206
ΠΡΟΣ: Διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού κο Φ. Ρηγάτο
ΘΕΜΑΤΑ: 1) Ιατρικός έλεγχος από διοικητικό προσωπικό των ΠΕΔΙ
2) Ορθή τιμολόγηση της βHCG
Κε Διευθυντά
1ο Θέμα) Έχουν έρθει σε γνώση μας καταγγελίες και αναφορές συναδέλφων μας για περικοπές δαπανών από τους διοικητικούς υπαλλήλους των ΠΕΔΙ, που αφορούν καθαρά τον ιατρικό έλεγχο και όχι τον διοικητικό για τον οποίο είναι επιφορτισμένοι.
Πρόσφατο παράδειγμα η περικοπή από συνάδελφο, εξέτασης από το ΠΕΔΙ Κομοτηνής με το αιτιολογικό: «Το ουρεόπλασμα συμπεριλαμβάνεται στην καλλιέργεια μυκοπλασμάτων» , παρ’ όλο που στην δεύτερη εξέταση «καλλιέργεια μυκοπλάσματος» υπήρχε το σχόλιο «Ουρεάπλασμα».
Παρακαλούμε να ενημερώσετε τους διοικητικούς υπαλλήλους των ΠΕΔΙ , για την σωστή εφαρμογή των οδηγιών συνταγογράφησης που περιέχονται στις κατά καιρούς εκδοθείσες οδηγίες (ΔΒ3B/Φ4/1/οικ. 3606 /30-1-17) για το περιεχόμενο, τις προϋποθέσεις και τα όρια του διοικητικού ελέγχου που πραγματοποιούν.
2ο Θέμα) Επανερχόμεθα στην τιμολόγηση της β-χοριακής γοναδοτροπίνης (βHCG) η οποία λανθασμένα υποτιμολογείται από τον ΕΟΠΥΥ και μάλιστα σε τιμή πολύ κατώτερη του κόστους εκτέλεσης της.
Στον πίνακα τιμών του ΕΟΠΥΥ υπάρχουν οι εξετάσεις :
1) 160000046 β-Χοριακή γοναδοτροπίνη β-HCG με τιμή: 7,16 € και
2) 160000116 Χοριογεναδετροπίνη NCG με τιμή 12,98 €
Σύμφωνα με την επισυναπτόμενη υπ’ αριθ 104228 /23-10-2002 εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας, αυτές οι δύο εξετάσεις είναι οι ίδιες και επομένως κατ’ εφαρμογή της παρ 2 του μέχρι σήμερα ισχύοντος ΠΔ 157/91 (ΦΕΚ62Α/30-4-91), αλλά και της Υ.Α Υ4α/Οικ.138286 άρθρο. 2
(ΦΕΚ 3100Β/30-12-11), κατισχύει η ανώτερη τιμή κοστολόγησης.
Έκτοτε από το 2002 και εντεύθεν η β-HCG ετιμολογείτο από όλα τα Ταμεία με 12,98 €, μέχρι που ιδρύθηκε ο ΕΟΠΥΥ ο οποίος εκ λάθους ή εξ αγνοίας το υποτιμολόγησε ξανά στην κατώτερη τιμή των 7,16 €.
Κατόπιν τούτου παρακαλούμε να πράξετε τα δέοντα προς διόρθωση της τιμής αποζημίωσης της β-χοριακής γοναδοτροπίνης από 7,16 σε 12,98 €.
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Θ. Χατζηπαναγιώτου Σπ. Κραμποβίτης
Αθήνα 22-03-2021
Α.Π. 204
ΠΡΟΣ: Υπουργό Υγείας κο Β. Κικίλια
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: 1) Π.Ι.Σ. και ΙΣ της χώρας
2) ΕΟΔΥ
3) ΠΕΙΒ
ΘΕΜΑ: Διανομή στους πολίτες rapid test έναντι του Κορωναϊού για αυτοδιάγνωση
Κε Υπουργέ
Πληροφορηθήκαμε την απόφαση του Υπουργείου σας, από το τέλος Μαρτίου, να προμηθεύει τους πολίτες μέσω των φαρμακείων από ένα δωρεάν rapid test την εβδομάδα, για την ανίχνευση του κορωναϊού στο σάλιο προκειμένου να κάνουν οι ίδιο την αυτοδιάγνωση τους.
Μάλιστα προβλέπετε ότι θα φθάνουν τα 10.000.000 test αυτοδιάγνωσης εβδομαδιαίως.
Ο κλάδος μας, ως ο πιο ειδικός και πλησιέστερα προσκείμενος στο αντικείμενο της εργαστηριακής διάγνωσης έχει να κάνει τις εξής παρατηρήσεις:
1) Ως γνωστό η ανίχνευση του ιού με ταχεία ανοσολογική μέθοδο (rapid test) πρέπει να έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ακρίβειας και ευαισθησίας, έτσι όπως ορίζονται στην ΥΑ 7114/ΦΕΚ362Β/1-2-21 για τις προδιαγραφές κυκλοφορίας των rapid test.
Επίσης λόγω του χαμηλότερου ιικού φορτίου στον σίελο σχετικά με το ρινοφαρυγγικό επίχρισμα, η ευαισθησία του οποιουδήποτε διαγνωστικού τεστ στον σίελο είναι σαφώς κατώτερη αυτής του ρινοφαρυγγικού με κατάληξη τα πολλά ψευδώς αρνητικά αποτελέσματα.
Έχουμε λοιπόν τις εξής απορίες:
• Ποιο διαγνωστικό rapid test επιλέχθηκε και με ποια διαδικασία;
• Πληροί τα κριτήρια της ΥΑ 7114 για την κυκλοφορία του;
• Έχει ικανοποιητική ευαισθησία;
• Πόσο αξιόπιστο είναι;
2) Θα κληθεί ένας κοινός και άπειρος άνθρωπος να εκτελέσει την διαδικασία μιας τέτοιας διαγνωστικής εξέτασης και να την αξιολογήσει.
Πιστεύουμε ότι οι αποκλίσεις που θα προέλθουν λόγω της εγγενούς χαμηλής ευαισθησίας της εξέτασης καθώς και των λανθασμένων χειρισμών των διαδικασιών εκτέλεσης, θα είναι επικίνδυνα μεγάλες.
3) Η δεύτερη σημαντική παράμετρος για την νόσο μετά την αξιοπιστία της εξέτασης είναι η παρακολούθηση και η ιχνηλάτηση των περιστατικών.
Γι’ αυτό τον λόγο με την Πράξη νομοθετικού περιεχομένου ΦΕΚ 75Α/30-3-20 διαπιστεύτηκαν στον ΕΟΔΥ τα όλα εργαστήρια (και μόνο αυτά) που εκτελούν εξετάσεις Covid19 (κάτω από ειδικές συνθήκες και προδιαγραφές), προκειμένου να ενημερώνουν την ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΕΟΔΥ με τα στοιχεία των εξεταζομένων και των αποτελεσμάτων των, προκειμένου να γίνεται η παρακολούθηση των περιστατικών και η ιχνηλάτηση αυτών καθώς επίσης και η γενική πορεία της νοσηρότητας τοπικά και εθνικά ώστε να λαμβάνονται τα ανάλογα μέτρα.
Όμως με την ελεύθερη παροχή και χρήση των rapid test για αυτοδιάγνωση, καταργείται κάθε προσπάθεια για παρακολούθηση και ιχνηλάτηση των περιστατικών καθώς επίσης χάνεται και η εικόνα νοσηρότητας της χώρας που θα προσδιορίζει και τα αναγκαία προς λήψη μέτρα.
Διότι πόσοι πολίτες έχουν την γνώση και την διάθεση να ενημερώνουν την ηλεκτρονική βάση του ΕΟΔΥ για τα αποτελέσματα αυτοδιάγνωσής των;
Και πόσοι πολίτες που θα διαπιστώσουν θετικό τεστ στον εαυτό τους θα θελήσουν να το δηλώσουν;
Πιστεύουμε ότι ελάχιστοι, με δραματικά αποτελέσματα στην πιστοποίηση της επιδημιολογικής εικόνας στην χώρας, με ό, τι αυτό συνεπάγεται.
4) Με νομοθετικά μέτρα και με οδηγίες του ΕΟΔΥ, οι διαδικασίες προσέλευσης των ασθενών, λήψης και εκτέλεσης των διαγνωστικών εξετάσεων για τον Covid19, είναι πολύ αυστηρές:
• Μόνο με ραντεβού
• Σε εξωτερικό χώρο σε ειδικό περίπτερο, άλλως αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα:
• Σε ώρες που δεν προσέρχονται άλλοι ασθενείς
• Να μην έρχονται σε επαφή με τους λοιπούς ασθενείς
• Να εισέρχονται από ξεχωριστή είσοδο
• Να υπάρχει ειδικός χώρος για την λήψη με επαρκή αερισμό
• Να φορά ειδική στολή ο λήπτης με ολόσωμη ποδιά μιάς χρήσης, μάσκα, γυαλιά, γάντια, ποδονάρια, σκούφο
• Να απολυμαίνεται ο χώρος μετά την αποχώρηση του ασθενούς
• Να υπάρχει ικανοποιητικό χρονικό κενό μεταξύ δύο λήψεων
• Να απορρίπτονται τα χρησιμοποιούμενα υλικά σαν μολυσματικά ιατρικά απόβλητα
Πως είναι επομένως δυνατόν όλες οι παραπάνω διαδικασίες να καταργούνται, και ο ασθενής να προσέρχεται στο φαρμακείο κάθε εβδομάδα, όποτε θέλει, μαζί με όλους τους υπόλοιπους πελάτες, χωρίς τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας προκειμένου να προμηθευτεί το τεστ του;
Εάν δε μάλιστα επιτραπεί και στους φαρμακοποιούς να εκτελούν το τεστ (έναντι αμοιβής βεβαίως), τότε πέραν της αντιποίησης του ιατρικού επαγγέλματος και της παραβίασης των κανόνων ασφάλειας αξιοπιστίας και εγκυρότητας των αποτελεσμάτων με τους όποιους κινδύνους για την Δημόσια υγεία αυτά συνεπάγονται, έχουμε επιπλέον και την ακύρωση των κανόνων που η ίδια η Πολιτεία έχει θέσει.
5) Τέλος βάσει της Νομοθεσίας τα χρησιμοποιημένα υλικά από τα διαγνωστικά τεστ πρέπει να απορρίπτονται και να αδρανοποιούνται σαν ιατρικά απόβλητα.
Όμως τα 40.000.000 αυτοδιαγνωστικά τεστ ανά μήνα, που θα χρησιμοποιούνται από τους πολίτες, άκρως μολυσματικά, θα απορρίπτονται μαζί με τα οικιακά απόβλητα στην χωματερή, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις μιάς επιπλέον υγειονομικής βόμβας.
Έχει αξιολογηθεί αυτή η παράμετρος;
Ύστερα απ’ όσα προαναφέραμε πιστεύουμε ότι αυτή η απόφαση του Υπουργείου θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που προσβλέπει στο να λύσει.
Εάν η Πολιτεία θέλει πράγματι να ελαφρύνει οικονομικά τους πολίτες, χωρίς να διαταράξει την ασφάλεια, την αξιοπιστία όλης της διαδικασίας, δεν έχει παρά να επιδοτήσει τους πολίτες προκειμένου αυτοί να κάνουν τις εξετάσεις των είτε ατομικά είτε ομαδικά στους ήδη αδειοδοτημένους και πιστοποιημένους φορείς της Π.Φ.Υ. (δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) βάσει του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου.
Καλούμε λοιπόν την Πολιτεία να λάβει υπ’ όψιν της τις παρατηρήσεις αυτές και τις όποιες αποφάσεις πάρει να είναι αποτέλεσμα συνεννόησης με τους αρμόδιους ιατρικούς φορείς.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Θ. Χατζηπαναγιώτου Σπ. Κραμποβίτης